WordPress on suosittu sisällönhallintajärjestelmä, jolla voi luoda näyttävät kotisivut. WordPressissä käytetään paljon eri kehittäjien tekemiä teemoja sekä lisäosia, jonka vuoksi kaikki ei välttämättä ole aina yhteensopivia keskenään. Mahdollisuuksia on rajattomasti, jonka vuoksi emme voi näihin suoraa käyttötukea antaa. Olemme kuitenkin koonneet yleisimpiä ratkaisukeinoja WordPressin eri ongelmatilanteisiin.

Hyödyllisiä ohjeita:

Sivusto ei aukea tai antaa virheilmoituksen

  • Etusivu toimii, alasivut eivät toimi

Kirjaudu wordpressin hallintaan ( www.omadomainisi.fi/wp-admin ) ja mene kohtaan Asetukset -> Osoiterakenne. Tallenna sivuilla olevat asetukset (ei tarvitse muuttaa mitään).

Pelkkä valkoinen sivu viittaa ongelmaan joko sivun käyttämässä teemassa tai lisäosassa. Voit joko FTP-ohjelmalla tai hallintapaneelin kautta tiedostojen hallinnalla ottaa sivuston lisäosat pois käytöstä. Ohjeet hallintapaneeliin:

1. Mene hallintapaneelissa kohtaan ’Tiedostojen Hallinta’.

2. Avaa kansio, jossa sivustosi sijaitsee (päädomainilla public_html-kansio) ja mene siellä kansioon ’wp-content’.

3. Nimeä ’plugins’ kansio uudelleen (esim. ’plugins_vanha’) ja kokeile sivustoa sitten uudelleen. Jos sivusto aukeaa, kirjaudu WordPressin adminpuolelle ja nimeä tiedostojen hallinnan kautta plugins-kansio takaisin alkuperäiseen muotoon. Voit sitten wordpressin hallinnassa laittaa lisäosia yksitellen päälle ja katsoa, mikä lisäosista aiheuttaa ongelmia.

4. Mikäli plugins-kansion uudelleennimeäminen ei auta, voi ongelma olla käyttämässäsi teemassa. Mene tiedostojenhallinnassa kansioon wp-content/themes ja nimeä uudelleen se teemakansio, joka sivustollasi on käytössä. Tämä pakottaa WordPressin siirtymään oletusteeman käyttöön.

1. Tarkista, että sivustolla on .htaccess niminen tiedosto näkyvillä tiedostojen hallinnan kautta (laita tiedostojen hallinnasta oikealta ylhäältä kohdasta ’Asetukset’ piilotiedostot näkyville). Normaali .htaccess-tiedosto näyttää tältä:

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ – [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

2. On normaalia, että jotkin lisäosat kirjoittavat lisäksi omaa koodia .htaccess-tiedostoon. Joskus nämä voi kuitenkin aiheuttaa yhteensopivuusongelmia, joten kannattaa kokeilla väliaikaisesti tätä perus .htaccess-tiedostoa.

3. Virhe voi myös johtua virheellisesti toimivasta lisäosasta. Palvelin luo virhetilanteissa automaattisesti virhelokin, joka löytyy hallintapaneelista domainin juuresta (päädomainilla public_html kansio) nimellä ’error_log’. Lokin sisällä viimeisin rivi on uusin, ja sieltä löytyy infoa mahdollisista virheellisesti toimivista lisäosista. Voit nimetä väärin toimivan lisäosakansion uudelleen tiedostojen hallinnan kautta (kts. ohje kohdasta Sivustolle mennessä aukeaa pelkkä valkoinen sivu).

  • Internal Server Error

1. Tarkista, että .htaccess tiedosto on olemassa ja että siellä ei ole virheitä (ohjeet kohdassa ”Sivusto antaa virheilmoituksen”).

2. Jos ole juuri asentanut tai päivittänyt sivuston lisäosia, voi ongelma olla tässä. Kokeile tiedostojen hallinnan kautta nimetä muokautut lisäosakansiot uudelleen ja kokeile sitten sivustoa (ohjeet kohdassa ”Sivustolle mennessä aukeaa pelkkä valkoinen sivu”).

3. Käy nostamassa tilisi ’PHP Memory Limit’ -arvoa tämän ohjeen mukaan: https://www.hostingpalvelu.fi/ohjeet/webhotelli-ohjeet/ohjelmointikielet/php/php-version-valitseminen-ja-php-laajennosten-kayttoonotto/

4. Lataa wp-admin ja wp-includes kansiot palvelimelle manuaalisesti uudelleen puhtaasta wordpress-asennuksesta. Saat uuden version ladattua WordPressin omilta sivuilta https://wordpress.org/download/

Sivusto antaa tietokantavirheen

1. Mene tiedostojen hallintaan ja avaa wp-config.php tiedosto. Tarkista, että kaikki tietokannan tiedot on varmasti oikein syötetty:
– Tietokannan nimi
– Tietokantakäyttäjän nimi
– Tietokantakäyttäjän salasana
– Tietokantapalvelimen osoite (localhost)

2. Tarkista, että tietokannalle on luotu käyttäjä ja käyttäjä on lisätty tietokantaan (Hallintapaneelissa kohdassa ’MySQL-tietokantojen hallinta’)

3. Tarkista, että tietokannassa on kaikki tarpeelliset taulut (Pääset tietokannan hallintaan hallintapaneelista kohdasta ’PHPmyadmin-tietokantojen hallinta’).

Mediatiedostojen lataaminen ei onnistu

  • Onko ylemmän tason kansio kirjoitussuojattu?

Kirjaudu WordPressin hallintaan ja mene kohtaan Asetukset -> Media. Tarkasta, että mediatiedostojen polku on oikein. Voit tarkistaa oikean polun Tiedostojen hallinnasta katsomalla polun, johon WordPress on asennettu.

  • Tiedostokoko on liian suuri

Mene hallintapaneelissa kohtaan ’Valitse PHP versio’ -> Switch to PHP Options -> nosta ”max_upload_size” ja ”post_max_size” arvoja. Kuvalliset ohjeet: https://www.hostingpalvelu.fi/ohjeet/webhotelli-ohjeet/ohjelmointikielet/php/php-version-valitseminen-ja-php-laajennosten-kayttoonotto/

Muuta huomioitavaa virhetilanteissa

– Tyhjennä sivuston välimuisti, jos sellainen on käytössä
– Laita debug-toiminto wordpressistä päälle virheilmoitusten näkemiseksi: avaa wp-config.php tiedosto, etsi sieltä rivi ”define('WP_DEBUG', false);” ja muuta se muotoon ”define('WP_DEBUG', true);”.

Tutustu WordPress-optimoituihin webhotelleihimme, joissa mm. palomuuri ja välimuisti on optimoitu WordPressille.