Internetissä kaikilla, myös kevytyrittäjällä on mahdollisuus saada yrityksensä ”vilkkaan kadun varteen”. Iso osa kävijöistä päätyy sivustoille Googlen kautta. Parempi sijoitus hauissa tuo yrityksellesi enemmän ilmaista näkyvyyttä. Sijoituksen ja näkyvyyden kasvaessa saat myös enemmän liikennettä hakutuloksista kotisivuillesi. Kotisivuille tehtäviä muutoksia, joilla pyritään vaikuttamaan sijoituksiin googlen hakutuloksissa, kutsutaan hakukoneoptimoinniksi, jonka englanninkielinen termi on SEO (Search Engine Optimization).
- Optimointi alkaa avainsanoista
- Erotu eduksesi hakutuloksissa
- Nopeudella on merkitystä
- Suhteet ovat tärkeitä myös verkossa
- Google-optimointi vaatii seurantaa
- Työkalut hakukoneoptimointiin
Optimointi alkaa avainsanoista
Millaisten hakujen haluat nostavan sivustosi esiin? Mitä sanoja ihmiset käyttävät etsiessään palveluitasi tai toimialasi yritystä? Avainsanoja ovat sanat, jotka kuvaavat palveluitasi ja joilla saat selailijan hakukoneen kautta sivuillesi. Kun avainsanat on listattu, niitä kannattaa käyttää kotisivuilla luontevana osana tekstejä ja otsikkoja. Näin hakukone ymmärtää yhdistää sivustosi sanoja käyttäviin hakuihin.
Erotu eduksesi hakutuloksissa
Google-näkyvyys muodostuu Google-haussa näkyvästä otsikosta (title) ja sen alapuolella olevasta kuvauksesta (description). Noustakseen mukaan hakuihin näiden elementtien tulisi sisältää halutut avainsanat. Otsikon ja selitteen tulisi olla myös asiakkaalle houkuttelevat, jotta niitä klikattaisiin. Monen yrityksen kotisivuilla etusivun otsikko on ”Etusivu”, mikä kertoo, ettei otsikon potentiaalia ole ymmärretty ja yrityksen näkyvyys Googlessa on heikko.
Kotisivujen sisällön optimointi tulisi tehdä myös samoille avainsanoille, joita käytetään hakukoneessa näkyvässä otsikossa ja kuvauksessa. Jos sisältö ei vastaa hakua, potentiaaliselle asiakkaalle sivusto näyttäytyy epäselvänä. Myös Googlelle tämä ilmaisee ristiriitaa ja sivu sijoitetaan alemmas hakutuloksissa.
Riippuen miten kotisivut on toteutettu, voi hakukoneessa näkyvä otsikko olla sama kuin sivun pääotsikko tai sitten se määritellään erikseen sivun asetuksista. Kuvauksen kohdalla Google osaa poimia sivuilta tekstiä kuvaukseen, jos sitä ei ole erikseen määritelty.
Nopeudella on merkitystä
Sivuston nopeus ja toteutustapa vaikuttavat sisällön rinnalla hakukonesijoitukseen. Tekniseen optimointiin on hyvä lähteä verkosta löytyvien testien kautta. Esimerkiksi GTmetrix ja Googlen PageSpeed Insights pisteyttävät sivustosi nopeuden. Asiaan perehtymättömän on alkuun vaikea hahmottaa, onko testissä annettu arvosana kelvollinen vai näkyvyyden pullonkaula. Saadulle tulokselle voi hakea vertailukohtaa testaamalla myös kilpailijoiden sivustoja. Sivuston nopeuteen vaikuttaa sivuston tekninen toteutus sekä webhotellin nopeus. Jos sivustosi on toteutettu WordPressillä, suosittelemme WordPressille optimoituja webhotellejamme.
Tekniseen optimointiin kannattaa tutustua pikkuhiljaa tai ulkoistaa optimointi asiaan vihkiytyneelle yritykselle.
Suhteet ovat tärkeitä myös verkossa
Google arvioi sivustojen painoarvoa ja seuraa sivustojen välisiä linkityksiä. Jos arvostetulta sivustolta linkitetään sivustollesi, nostaa linkki sivusi arvostusta ja näkyvyyttä hakutuloksissa. Luontevin tapa aloittaa on linkittää omassa hallinnassa olevista sivustoista ja profiileista kotisivuillesi. Seuraavaksi voit pyytää yhteistyökumppaneita lisäämään linkityksen kotisivuilleen luontevaan kohtaan sisältöä, jos sellainen on mahdollista. Yritysprofiileista kannattaa ottaa käyttöön ainakin Googlen My Business, joka tuo yrityksesi näyttävämmin esiin hakusivulla sekä tuo yhden linkityksen lisää sivustollesi.
Google-optimointi vaatii seurantaa
Seurannan avulla voit tarkastella optimoinnin vaikutuksia näkyvyyteesi. Google tarjoaa ilmaiset työkalut, kuten Analytics ja Search Console. Saatat tarvita näiden käyttöönottoon kotisivujesi tekijän apua. Kerran asennettu seuranta kerää tietoa automaattisesti ja voit milloin tahansa tutustua dataan tästä päivästä taaksepäin, aina ajankohtaan, jolloin seuranta on otettu käyttöön.
Työkalut hakukoneoptimointiin
Tarjolla on maksuttomia ja maksullisia työkaluja hakukoneoptimointiin. Ilmaisilla pääsee hyvin alkuun, maksulliset palvelut tekevät yleensä prosessista yksinkertaisemman. Monet palvelut neuvovat suoraan mitä yksityiskohtaa voisi parantaa milloinkin. Näin optimointia on helppo tehdä sopivan kokoisissa erissä. Maksullisista palveluista esimerkkinä RankingCoach, jonka voit tilata sivuiltamme.
Jos oma aika tai osaaminen ei riitä hakukoneoptimointiin, voit aina ulkoistaa sen optimointiin perehtyneelle tekijälle. Hyvä lähtökohta on kysyä vinkkejä ja suosituksia kotisivujesi tekijältä.
Lue lisää hakukoneoptimoinnista!
Kirjoittaja Arto Rajahalme
Arto työskentelee Hostingpalvelun markkinoinnista vastaavassa tiimissä.