Ennen kotisivuprojektin aloittamista on hyvä pohtia, mitä asioita haluaa tehdä itse ja mihin käyttää muiden apua. Vaikka teknisen tekemisen ulkoistaisi digitoimistolle tai minimoisi rakentamisen vaivan käyttämällä kotisivukonetta, sivuston rakenne, tekstisisällöt ja kuvat vaativat toteutuksensa. Sivuston omistajana sinun tulee pitää huoli, että uudet kotisivut vastaavat niille asetettuja tavoitteita. Tästä syystä joudut ottamaan useisiin asioihin kantaa, vaikka tilaisit sivut täysin valmiina.

  1. Valitse kotisivujen toteutustapa
  2. Suunnittele sivuston sisältö ja rakenne
  3. Mitä kotisivujen ilme viestii yrityksestäsi?
  4. Tekstin kirjoittaminen kotisivuille
  5. Opettele päivittämään kotisivujesi sisältöjä
  6. Seuraa sivuston kävijämääriä
  7. Kotisivut tarvitsevat verkkotunnuksen ja webhotellin

Valitse kotisivujen toteutustapa

Itse tehtäessä vaihtoehtoina on karkeasti jaoteltuna rakentaa kotisivut kotisivukoneella tai julkaisujärjestelmällä. Jos aika on sinulle rahaa, eikä kotisivujen tekeminen omatoimisesti houkuttele, kannattaa toteutus ulkoistaa ammattilaiselle.

Lue toteutustavan valinnasta lisää: Kotisivut yritykselle – näin pääset alkuun

Suunnittele sivuston sisältö ja rakenne

Kotisivujen rakennesuunnittelu on hyvä tehdä silloinkin, kun teet kotisivut itse. Kun listaat sivustolle halutut sisällöt, rakenteen sekä pääsivut ja alasivut, on kokonaisuuden hahmottaminen helppoa jo suunnitteluvaiheessa.
Jos käytät kotisivujen tekoon ulkopuolista tekijää, on rakenteen alustava suunnittelu välttämätöntä myös työmäärien arvioinnin takia. Yleensä kotisivutekijät laativat suunnitelmat sivuston sisällöistä yhdessä asiakkaan kanssa. Varmista, että sovittu suunnitelma vastaa sivustollesi asettamiasi tavoitteita.

Mitä kotisivujen ilme viestii yrityksestäsi?

Ulkoasun valinnat pohjautuvat yrityksen ilmeeseen eli graafiseen ohjeistukseen. Jos yritykselläsi ei ole määriteltyä ilmettä, voi ulkoasua lähestyä halutun fiiliksen ja tyyliin kautta. Tällöin kotisivuprojektin alussa valitaan mielestäsi sopivat värit ja fontit. Ostaessasi kotisivut avaimet käteen -palveluna, pakettiin kuuluu yleensä ulkoasun suunnittelu ja tehtäväksesi jää hyväksyä jokin ehdotetuista vaihtoehdoista.

Valokuvien avulla voit havainnollistaa palvelujasi ja luoda haluttua tunnelmaa sivustolle. Nykyisin kännyköissä on niin hyvät kamerat ja kuvankäsittelyohjelmat, että vaihtuviin ajankohtaisiin kuviin ei erikseen useinkaan kannata palkata valokuvaajaa. Ammattikuvaajan käyttäminen on tarpeen, kun tiedetään kuvilla olevan pitkäaikaista käyttöä tai niitä tarvitaan sivuston lisäksi myös painotuotteissa. Esimerkiksi henkilöstön esittelykuvat kannattaa antaa valokuvaajan tehtäväksi.

Sivuston yleisessä kuvituksessa voi hyödyntää myös kuvittajaa ja kuvapankkeja. Kuvapankkeja on tarjolla runsaasti ja kuvia on saatavilla myös maksutta (esimerkiksi ilmainen kuvapankki https://unsplash.com). Kuvaaja tai kuvittaja ovat kuvapankkeja kalliimpi ratkaisu, mutta jälkikin on yksilöllisempää ja varmistat ettei samat kuvat ole kilpailijoidesi käytössä.

Tekstin kirjoittaminen kotisivuille

Mikäli et vierasta kirjoittamista, niin yrittäjänä sinulla on usein paras käsitys mitä yrityksen toiminnasta ja palveluista kannattaa verkkosivuille kirjoittaa. Toisaalta yrittäjä on monesti niin ”sisällä” omassa yritystoiminnassaan, että saattaa pitää tiettyjä asioita liiankin itsestäänselvyyksinä ja unohtaa mainita oleellisia asioita tai esimerkiksi käyttää liiaksi ammattisanastoa. Ennen julkaisua onkin hyvä luettaa tekstit henkilöillä, joiden palautteeseen luotat. Näin saat varmistusta siitä, että teksti on ymmärrettävää myös asiakkaasi näkökulmasta.

Tekstien kirjoittamisessa voi käyttää myös ammattilaista tai muita saatavilla olevia hyviä kirjoittajia. Vaikka et itse tuottaisi sisältöä, tulisi sinulla olla käsitys ja mielipide siitä, millainen sisältö sopii yrityksellesi.

Opettele päivittämään kotisivujesi sisältöjä

On tärkeää, että pääset itse päivittämään yrityksesi kotisivuja. Varmista, että osaat tarvittaessa tehdä muutoksia esimerkiksi palveluiden kuvauksiin tai sivuilla esitettyihin aukioloaikoihin. Jos sivuillasi on blogi, on hyvä hallita prosessi uusien kirjoituksien julkaisuun. Näin varmistat, ettei verkkosivuilla tule olemaan vanhentunutta tietoa ja ajankohtaisten asioiden päivittäminen kotisivuille on mieluisaa.

Seuraa sivuston kävijämääriä

Kun sivustosi on julkaistu ja päivitysten tekeminen hallussa, on hyvä hetki tutustua sivuston seurantaan. Googlen Analytics on suosittu ja ilmainen seurantatyökalu, jolla seuraat mm. kuinka paljon sivustollasi on kävijöitä, mistä liikenne tulee ja kuinka kävijät liikkuvat sivuillasi. Seuranta kannattaa asentaa sivuille jo julkaisun yhteydessä.

Kävijäseuranta on oiva työkalu sivuston kehittämisessä. Jos esimerkiksi sivustolle ei tule toivotusti liikennettä, kannattaa paneutua mainonnan ja hakukoneoptimoinnin kaltaisiin asioihin. Jos sivusi keräävät hyvin kävijöitä, mutta kävijät eivät siirry toivotulla tahdilla tarjouslomakkeellesi, kannattaa keskittyä parantamaan sisältöjä ja selvittää syitä heikolle konversiolle.

Jos markkinointi tai hakukoneoptimointi eivät ole tuttuja, palveluntarjoajia löytyy netistä helposti. Hakukoneoptimointia voi myös opiskella helposti itsekin. Netistä löytyy paljon tietoa aiheesta ja tarjolla on edullisia optimointityökaluja. Olennaisinta on kuitenkin ottaa seurata ensin haltuun ja ymmärtää onko luvut omien tavoitteiden mukaisia.

Kotisivut tarvitsevat verkkotunnuksen ja webhotellin

Ensimmäinen askel kotisivujen tekemisessä on varata oma verkkotunnus, eli domain. Domain on kotisivujesi osoite internetissä ja sitä voidaan käyttää myös sähköpostisi osoitteena. Etsit ja tilaat vapaana olevat verkkotunnukset helposti Hostingpalvelun sivuilta.

Webhotellit sisältävät kotisivujen tarvitseman kotisivutilan, domainin hallinnan ja omalla domainillasi olevat sähköpostilaatikot.

Hostingpalvelun asiakkaina on niin yrityksiä, yksityisiä henkilöitä kuin verkkosivuja työkseen tekeviä digitoimistoja. Voit tilata meiltä palvelut tuleville kotisivuillesi, teitpä sivustosi itse tai tilatessasi ne ammattilaiselta. Asiakaspalvelumme auttaa sinua, jos tarvitset apua oikean palvelun valitsemisessa tai käyttöönotossa.

Tutustu tästä kotisivukoneeseen tai webhotelleihin

 

Kirjoittaja Arto Rajahalme

Arto työskentelee Hostingpalvelun markkinoinnista vastaavassa tiimissä.