Hyvä domain (suomeksi myös: verkkotunnus) toimii perustana kotisivuille, verkkokaupalle, laskeutumissivulle tai vaikkapa blogille. Domainin hankkiminen on alkusysäys yrityksen verkkonäkyvyyden rakentamiselle.

Domainin ostaminen ei ole lainkaan vaikeaa, vaan oikeastaan aika suoraviivainen tehtävä etsit vain verkkotunnusvälittäjän valikoimasta vapaan domainin ja ostat sen käyttöösi. On kuitenkin muutamia asioita, joita kannattaa pohtia ennen tätä. Tässä tiivis opas domainin ostamiseen!

Esittelemme 5 +1 asiaa, jotka kannattaa käydä läpi parhaan mahdollisen domainin valitsemiseksi.

  1. Domainin saatavuuden tarkistaminen
  2. Domainin ostamisen yleiset periaatteet
  3. Uniikki domain, joka tukee brändiä
  4. Rinnakkaisdomainit ja alidomainit
  5. Ääkkösten käyttö domaineissa

+ Domainin siirtäminen

Domainin saatavuuden tarkistaminen

Kun olet saanut idean verkko-osoitteesta, jolla haluat sivustosi löytyvän netistä, kannattaa ensitöiksi tarkistaa domainin saatavuus. Domainilla eli verkkotunnuksella tarkoitetaan verkko-osoitteen www-osion jälkeistä osaa, esimerkiksi “domain.fi”. Domain koostuu domainnimestä (domain) sekä domainpäätteestä (fi).

Domainin saatavuuden voi tarkistaa minkä tahansa verkkotunnusvälittäjän hakupalvelussa. Hostingpalvelun domainhaussa näet domainien hinnat hakutulosten yhteydessä sekä suosituksemme haluamasi domainin päätteeksi. Voit myös hakea domainia suoraan tietyllä päätteellä. Valittavissasi on noin 600 domainpäätettä.

Domainin hallinta

Ennen domainin ostoa kannattaa myös varmistua siitä, että verkkotunnusvälittäjän tarjoama palvelu domainin hallintaan on hyvä ja helppokäyttöinen. 

Hostingpalvelun asiakassivuilla voit:

  • Uusia verkkotunnuksen
  • Muuttaa nimipalvelimia ja yhteystietoja
  • Hakea domainvälittäjän vaihtoavaimen
  • Rekisteröidä nimipalvelimet ja asettaa liimatietueen

 

Tarkista hausta löytyykö haluamasi domain haluamallasi päätteellä (esim. fi tai com) ja samalla myös muut mahdolliset päätteet ja versiot, joiden varaamisesta voisit olla kiinnostunut tästä enemmän kohdassa “Rinnakkaisdomainit ja alidomainit”.

Mikäli tavoittelemasi domain on jo jonkun muun tahon rekisteröimä, voi sen saaminen omaan käyttöön tarkoittaa merkittävää ajallista ja/tai rahallista investointia. Kannattaakin tähdätä sopivan vapaan verkkotunnuksen löytymiseen.

Domainin valinnan ja ostamisen yleiset periaatteet

Kun olet hankkimassa fi-päätteistä domainia, on kannatettavaa käyttää Traficomin tunnuksen saanutta virallista FI-verkkotunnusvälittäjää. Traficomin vahvistamaan välittäjään voit luottaa, ja tällaiselta toimijalta voit myös odottaa saavasi palvelua suomeksi.

Virallisen FI-välittäjän tunnus.

Mitä tulee itse domainiin, kannattaa ottaa muutamia muotoseikkoja huomioon niin saavutettavuuden, markkinoinnin kuin estetiikankin näkökulmasta. Nyrkkisääntönä: mitä helpommin domainin hahmotat ja muistat, sen parempi.

“Mitä helpommin domainin hahmotat ja muistat, sen parempi.”


Kun potentiaalinen asiakas selaa hakukoneen tuloksia tai kohtaa yrityksen markkinointia muualla, erottautuu sanomaltaan ja ulkoasultaan ymmärrettävä domain edukseen. Mitä kutsuvampi domain asiakkaan mielestä on, sitä todennäköisemmin hän klikkaa sivun linkkiä ja muistaa domainin myöhemminkin. Napakkuus auttaa myös muistamista. Ihannetapauksessa verkkotunnus on lisäksi vaivattomasti lausuttavissa, jolloin esimerkiksi äänimainonnan käyttö helpottuu. Katso alta esimerkki kahden lasitusliikkeen domainien vertailusta.

 

Verkko-osoite

 

Domainin luettavuus

 

Domainin lausuttavuus

 

www.lasitalo.fi 

 

 

+ Lyhyt
+ Vastaa yrityksen nimeä
+ Kuvaa palvelua
+ Käyttää yleiskieltä

Vastaa kirjoitusasua

→ hyvä lausuttavuus

 

www.aplasi.fi 

 

 

+ Lyhyt
– Yrityksen nimi AP-lasi → ei täyttä vastaavuutta domainnimen kanssa.
– Välimerkki “ap-lasi” auttaisi tunnistettavuutta ja palvelun kuvaavuutta.

Lausunta “aa-pee-lasi” ei vastaa kirjoitusasua “ap-la-si”

→ huono lausuttavuus


Uniikki domain, joka tukee brändiä (tai kertoo tarinan)

Domainin tulee olla linjassa kotisivun nimen sekä sen kertoman tarinan kanssa. Hyvin valittu domain ja sen alle rakennettu kotisivu toimivat näin brändin rakennuksen työkaluna. Usein yritysbrändin nimi on yhtä kotisivun ja domainnimen kanssa, mutta poikkeuksiakin löytyy.

Erityisesti kampanjasivustojen ns. landing paget eli laskeutumissivut hyödyntävät brändin kotisivusta poikkeavia domaineja. Tällöin domainissa näkyy kampanjan taustalla toimivan organisaation sijaan kampanjan nimi tai pääviesti. 

Esimerkkinä kampanjasivusta toimii vaikkapa Suomessa pienen kohun aiheuttanut, ruotsalaisen kauravalmistebrändi Oatlyn Maitomyytit-kampanja, jonka laskeutumissivun domain oli maitomyytit.fi. Domainnimi on kampanjaviestin ja sivuston nimen mukainen, helposti hahmotettava ja napakka, siis kaiken tieteen ja taiteen sääntöjen mukainen.

(Nykyään laskeutumissivu ohjaa oatly.comin Milk Myths -alasivulle. Mikäli Oatly olisi päättänyt luopua domainin omistuksesta kampanjan päätyttyä, voimme vain arvailla olisiko esimerkiksi Valio tai MTK napannut sen omakseen vastakampanjointia varten.)

 

Muistilista hyvän domainin valintaan

  • Hyvä domain on yksilöllinen ja lyhyt.
  • Vastaa yrityksen/kampanjan nimeä tai toiminta-ajatusta.
  • Kertoo brändin tarinan ja on viestinnällisesti selkeä.
  • Ulkoasultaan ymmärrettävä, helposti luettava ja lausuttava.
  • Luotettamusta herättävä, uskottava ja esteettinen (vs. “sotkuinen”).
Lisää vinkkejä domainin valintaan

  • Emme suosittele ääkkösiä päädomainiin.
  • Harkitse yleisimpien domainien päätteiden ostamista (fi/com/net).
  • Harkitse lisädomainien ostamista mainoskampanjoita varten.
  • Domain voi sisältää avainsanan, jota hakukoneet arvostavat.
  • Tarkista ettei domain loukkaa kenenkään aiemmin rekisteröimää nimeä tai tavaramerkkiä.


Rinnakkaisdomainin ostaminen ja alidomainit

Päädomainin lisäksi voit ostaa ns. rinnakkaisdomainin. Kyseessä voi olla itsenäinen verkkotunnus, joka ohjaa päädomainiin tai sama verkkotunnus eri päätteellä (domain.fi ja domain.com). Rinnakkaisia domaineja voi käyttää myös sähköpostissa, eli sama sähköpostilaatikko toimii useammalle rinnakkaisdomainille.

Voit haluta varata rinnakkaisdomainin monesta syystä, esimerkiksi varmistaaksesi asiakkaiden pääsyn sivustollesi (asiakas käyttää toista domainpäätettä epähuomiossa) tai turvataksesi selustasi kilpailijoiden hyötymisyritysten varalta. Esimerkiksi urheilujätti Nike on varannut brändin paljon käyttämän sloganin mukaisen verkko-osoitteen justdoit.com, joka vie Niken pääsivustolle nike.comiin. Kyseessä on tällöin rinnakkaisdomain.

 

Kierrätyskeskus käyttää alidomainia erottamaan verkkokaupan muusta sivustosta.


Alidomaineja käyttämällä voi puolestaan määrittää sivustolle erilaisia osiota, kuten vaikkapa blogin tai verkkokaupan (esim. blogi.domain.fi tai kauppa.domain.fi). Tämä on näppärä tapa lohkoa kotisivua omiin osioihin ilman tarvetta varata joka osiolle erillistä domainia. Käytännössä samaan lopputulokseen pääset tosin luomalla sivustolle alasivuja (domain.fi/blogi tai domain.fi/kauppa).

Alidomainilla voi tehdä webhotelleihin alisivustoja rajoittamattoman määrän. Käytännössä määrää voi kuitenkin rajoittaa hankittu levytila tai tietokantojen määrä. 

Ääkkösten käyttö domaineissa

Nykyisin FI-verkkotunnus voi sisältää suomen kielen aakkosia eli “ääkkösiä” (ä, ö, å). 

Suuri osa ohjelmistoista muuntaa merkit nimipalvelinjärjestelmien ymmärtämään muotoon eivät kuitenkaan kaikki. Ääkkösellinen verkkotunnus ei myöskään välttämättä toimi hyvin esimerkiksi sähköpostilaatikoissa. Ääkkösiä sisältävää verkkotunnusta ei siksi voi suositella ensisijaiseksi verkkotunnukseksi.

Suosittelemmekin muuttamaan ensisijaisen verkkotunnuksen ääkköset aina muotoon muotoon a-o, ja tarvittaessa varaamaan rinnakkaisdomainin täydennykseksi. Katso esimerkki alla.

→ Sivuston nimi: Ääkköset
→ Ensisijainen domain: aakkoset.fi
→ Rinnakkaisdomain: ääkköset.fi


Domainin siirtäminen

Hyvää domainia ei kannata heittää hukkaan vain palveluntarjoajan vaihdoksen vuoksi!

Siinä tapauksessa että omistat jo verkkotunnuksen ja haluat siirtää sen toisen palveluntarjoajan alustalle tai webhotelliin, tarvitset välittäjänvaihtoavaimen (fi-tunnukset) tai siirtoavaimen (muut yleiset tunnukset). 

Verkkotunnuksen omistajuus säilyy aina asiakkaalla. Uusi palveluntarjoaja vain hoitaa verkkotunnuksen uusimiset ynnä muut toimenpiteet asiakkaan puolesta ja hänen valtuuttamanaan.

Lue lisää domainin siirtämisestä
Tilaa domainin siirto

 

Kirjoittaja Kiia Pitkänen, Content Manager

Kiian intohimona on kotimaisten hosting-palvelujen tunnetuksi tekeminen sekä monimutkaisten asioiden muuttaminen helpoksi asiakaslähtöisen viestinnän avulla. Anna me hoidetaan!

 

Oletko valmis etsimään sen oikean domainin? Etsi ja varaa oma domain.